Vad är egentligen grejen med att annonsera i sociala medier?
Och om jag nu gör det – varför ska jag anlita någon, kan jag inte fixa det lätt själv?
Jag tog tiden att sammanställa ett gäng fördelar, 5 st för att vara exakt:
Fördel nr 1: Till skillnad från att annonsera i tex en tidning så riktar du din annons mot just de personer som redan är eller kan tänkas vara intresserade av dina produkter eller tjänster. Du kan också vara mer precis och personlig i din annonsering och tala direkt till din målgrupp – och på det sättet bygga relation med dina blivande kunder.
Du kan även använda dig av retargeting, där du riktar dina annonser mot de som redan tidigare interagerat med din verksamhet på något sätt (tex besökt din hemsida, köpt produkter, klickat på annons etc).
Fördel nr 2: Du vet det redan, nästan alla hänger på internet. Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning ”Svenskarna och internet” använder 84% av svenskarna sociala medier dagligen. Du vill med andra ord finnas där kunderna finns.
Fördel nr 3: Du anpassar annonseringen helt utifrån ditt syfte:
– vill du etablera ditt varumärke, få fler besök på din hemsida? Fler köp i din webbshop? Fler anmälningar till din kurs? Fler offertförfrågningar? Eller kanske samla fler adresser till din e-postlista? Syftet styr helt annonsens utformning och uppbyggnad.
Fördel nr 4: Du får tydlig och mätbar statistik som du kan analysera och använa för löpande optimering. Du kan hela tiden följa och förfina dina annonser för att hitta det bästa upplägget som ger mest resultat och lägga krutet (och pengarna) där. Du får även tydlig statistik på vad varje lead eller ny kund kostar dig.
Fördel nr 5: Du kan smidigt samla e-postadresser från potentiella kunder som du sedan kan fortsätta kommunikationen med och du kan även driva trafik direkt till din hemsida/webshop etc genom att koppla ihop det med din annonsering.
Det här med att göra det själv då?
Jo självklart. Om du har tiden, kunskapen och kanske framförallt intresset så kan du göra detta med framgång. Men det är som med det mesta, ibland lönar det sig helt enkelt att lämna bort till någon som har expertisen och som kan göra jobbet grundligt och effektivt åt dig. Typ som att lämna bilen på verkstaden eller köpa grönsaker från den lokala odlaren.
Väckte detta fler frågor än svar? Det att bara att höra av sig.
Vad är din erfarenhet av annonsering på sociala medier?
Må gott /S-L
0 kommentarer